Құс қанатындай қос жинақ
Арқа атырабына аты мәлім ұстаз, ҚазКСР Оқу ісінің үздігі, ақын Мәпіш ШӘРІПҚЫЗЫНЫҢ алдында ұятты бола қалғаным. Қоңыр күзде апайдың асыл жары, белгілі ғалым, мемлекет және қоғам қайраткері Талғатбек ӘБДІРАЗАҚОВТЫҢ өнегелі өмірі жайлы жазылған «Қыран ғұмыр» атты жинағы түскен. Қазақтың тілі мен сөзін мәпелей білген Мәпіш апайдың асыл жар аманатына адалдық танытқан еңбегі жайлы екі ауыз жылы пікір жазудың реті келмей қойған. Уақыт – тапшы. Сөз қадірін білетін, қаламы төселген қадірлі апайдың еңбегі жайлы атүсті пікір жазып, абыройсыз қалмайын деген пейіл де болды. Осылайша «ұзын арқан, кең тұсауды» шұбатып жүргенімде Мәпіш апайдың тағы бір жинағы жарыққа шыға қалмасы бар ма?! Өлеңдері мен естеліктері топтасқан «Ой-өрнек» атты жинақ. Құдай-ау, қалам тістелеп, қағаз кеміріп жүрген біздің өзіміз айналасы үш айда екі жинақ жаза алмаймыз ғой… Таң қалдым да, риза болдым. Мәпіш апайға, әрине!
…Енді кешеуілдеуге болмайды! Бас алмай қарап шықтым да, көптен қаңтарулы тұрған (денсаулығыма байланысты) қаламға жармастым.
Отбасылық шежіре деңгейінде жазылған, қажеттілігі мен маңызы да отбасылық сұраныс еңберіндегі талай кітапты көріп жүрміз ғой. «Оқып жүрміз» деп неге айта алмаймыз? Өйткені, оқылмайды. Ондай кітаптың оқырманы – сол әулеттің ғана өрен-жараны. Мұндай дүниелер тапсырыспен де жазылып жүр. Авторы – жалған әдебиеттің жанкештісіне айналған жазармандар.
Менің қолымдағы «Қыран ғұмыр» – әдебиеттің бұл атасынан емес. Кейіпкері – келісті, авторы – өрелі, өрісті, мейлінше толымды жинақ.
Иә, Талғатбек Әбдіразақовты бұл төңіректе білмейтін, құрметтемейтін жан жоқ. Қазақ ғылымына орасан олжа салған, адами болмысы кісілікке бай, ұлтын сүйген, ақиқатпен бір туған ағайындай абзал тұлға. Ресми түрде рәсімделген атақ-дәрежесін айтсақ – экономика ғылымдарының докторы, профессор, Қарағанды қаласының, Баянауыл ауданының Құрметті азаматы. Бірегей тұлға, біртуар қайраткер.
Ғалым Талғатбек Әбдірахманұлы жайлы, Тәкең ақсақал жайлы аймақ баспасөзі аз жазған жоқ. Әріптес ағаларым ағынан жарылып баққан екен. Замандастары да әр мерейтойында жүрекжарды лебіздерін аямапты. Отбасылық мұрағаттағы сарғайған газет қиындыларының «Қыран ғұмырдың» қанатына қауырсын болып жалғанғанына қуандық. Иә, Тәкең жайлы лебіз-лепестің барлығы топтастырылған. Кейіпкердің жанында сағаттап отырып «сауып» алсақ та, сөткелеп отырып сөлкебайын (орден-медальдары) санасақ та, оның болмысын сүйген жарындай білеміз бе? Білмейміз. Ендеше, Талғатбек ағамен 66 жыл отасқан Мәпіш апайда ғой «Қыран ғұмырдың» бар құпиясы. Қыран текті ағаның қыры да, сыры да жан-жақты ашылған. Ашқан – сырына қанық қосағы.
…Кітаптың бірінші бөлімі Мәпіш апайдың:
Екінің қалған бірімін,
Тәкеңді айтар жырымын,
Сөйлесетін тілімін,
Үзілмейтін үнімін.
Айтқан сөзін растар
Қалдырып кеткен мөрімін,
Екінің қалған бірімін, – деген әлқиссасымен басталады.
Бұдан кейін Тәкеңнің талайлы тағдыры, базарсыз балалығы, майдандағы жанқиярлығы, бейбіт өмірдегі берекелі тірлігі мазмұнды һәм көркем баяндалады. Естеліктен гөрі көркем шығармаға тән шебер суреттеу мен көшелі сарын бар. Баяны да, бояуы да – шынайы.
Бірге шолып көрелік: «Қаратұмсықтағы Мәншүк қыстауы. Жер жұмағындай Баянауыл тауларының аңғарындағы шағын ауыл. Әшейінде абыр-сабыр болып жататын бай ауыл жым-жырт. Үй арасында тынымсыз асыр салған балалар да, шаруа қамымен жүретін ересектер де, маңайда жайылып жүретін мал да көрінбейді. Көп үй қаңырап тұр. Есік-терезелері жабық. Ашыға бастаған ауыл адамдары құтты қонысын тастап кеткелі қашан», – дейді автор. Аштық жылдарындағы қазақ ауылының аянышты суреті. Ал, аштық – Талғатбек ағаның базарлы балалығын жымқырған нәубет. Ең бастысы – кейіпкер тағдыры мен сол заманның тынысы бір-бірінен оқшауланбай, шендесе баяндалады. Тәкеңнің замандастары да шығарма шеңберінен тыс қалмаған. Қысқасы – қарапайым мұғалімнің қаламгерлік қуаты еріксіз бас шайқатады.
…Кейіпкер – танымал. Сіз бен біз Тәкең жайлы жақсы білеміз. Қос ғасырдың ғаламатын көрген, әр дәуірдің талабына орай тер төккен, ақиқаттың ақ жолынан айнамаған. Бес жасында анасы өліп, жаны жараланған, 23 жасында қан майданда тәні жараланған. Республика жастарының жетекшісі (Қазақстан комсомолы Орталық Комитетінің бірінші хатшысы) болған. Тың игерген, ғылым меңгерген. Ашқан жаңалығыңа Мәскеу мөр басатын заманда докторлық диссертация қорғаған. Қаныш Сәтбаев, Әлімхан Ермеков, Мұхтар Әуезов, Жұмабай Шаяхметов, Жұмабек Тәшенов, Шәкен Айманов, Жайық Бектұров сынды ұлылармен дәмдес-сыйлас болған. Міне, Әбдіразақов туралы әңгіме өрбісе, ғибрат иесінің осындай қырларын көсілте жөнелеміз. Ал, Тәкеңнің атасы Әбдіразақ ақсақалдың Мәшһүр-Жүсіп Көпеевпен, Жүсіпбек Аймауытовпен өте жақын сыйлас болғанын, тіпті, Жүсіпбектің Әбағаңды «ағай» деп атағанын білеміз бе? Білмейтін едік. Тәкеңнің атасының қос алыппен мүдделес болып, ғажап сыйласқанын осы жинақтан оқыдым. Тектілік Тәкеңнің қанында жатыр екен ғой.
…Жинаққа Талғатбек ағаның қаламынан туған дүниелері де бір тарау болып еніпті. Тәкең көбіне орыс тілінде жазған. Мәскеудің тас кеудесін жібіту оңай ма?! Бірақ, жалған дүниеден жалтақтауды білмей өткен қайсар жүрек иесі қай мақаласында да өзекті мәселені өткір көтеріп, қоғамдық пікірін қоздатып отырған. Тәуелсіздік жылдарында да жасының ұлғайғанына қарамай, жаңа дәуірдің тынысын тамыршыдай дөп басқан сәттері бар екен. Маған осы жинақтағы «Нарықты жаһанданудан қалай қорғаймыз?» атты мақаласы қатты ұнады. Жас мемлекеттің жаңа жүйе талабына бейімделуіндегі күрделі мәселелердің күрмеуін шешу жолдарын тиянақты тұжырымдармен нақтылайды. Өзі докторлық дәрежесін қорғаған дәуірдегі жоспарлы экономика мен бүгінгі нарық талаптарын жүйелі салыстыра отырып, жаһандану жұтқыншағынан аман қалу жолдарын асқан көрегендікпен болжайды. Тура осы мақаланы жазған уақытта Тәкең қоғамдық пікір, ғылыми тұжырым айтатын жаста емес екен. 2008 жыл. 88 жаста. Сергектігіне селт етпей көріңіз! Сұңғылалықты ешкімнен сұрап алған жоқ. Тағдыры таралғы етті.
Не керек, жинақ өте сәтті шыққан. Материалдардың жүйелі орналасып, жүлгелі тараулануында кітапқа редактор ретінде қалам тигізген ардагер журналист Аман Жанғожиннің еңбегі орасан екенін атап өткен жөн. Әсіресе, кітаптың соңғы бөліміне Талғатбек Әбдіразақов өмірінің елеулі сәттерінің, ғылыми еңбектері мен публицистикалық шығармаларының, марапаттарының анықтамалық-тізімдерін топтастырудағы Аужекең қолтаңбасын жазбай таныдық.
«Шаңырақтың иесі еді, көркі еді,
Тәкең барда нәзік жаным ерке еді.
Ол келетін жолға қарап отырам,
Сағыныш сезім жүрегімді өртеді, – деп бір қайырады Мәпіш апай алғашқы бөлімнің бір тарауын. Иә, бұл кітаптың өне бойы – сағыныш салмағы. Адалдық!
Мәпіш апай бұл кітабын «Ой-өрнек» атапты. Саусақ бүгіп санасақ, бесінші кітабы.
Ананың мейірімі, ұстаздың ұлағаты, ақынның жан сыры, елін сүйген перзенттің аппақ пейілі… Бәрі – осы кітапта. Жинақ екі бөлімнен тұрады. Алғашқы бөлімі – өлеңдер, екіншісі – естеліктер.
Өлеңдері – баттасқан бояудан ада. Сондай қарапайым, бірақ, қарабайыр емес. Туған жерін, ұлтын, Отанын, жарын, балаларын сүйген адал жүректің нәзік лүпілі құлағыңның түбінен естіледі. Ақын ұлт болашағына алаңдап, ұрпағын кісілікке үндейді.
Ардагер ұстаз, аяулы ана Мәпіш Шәріпқызының өмірінде өлең бар екенін бұрынғы жинақтары дәлелдеген. Ал, мына жинақ өлеңінде өмір бар екенін айғақтап тұр. Қария-қалам қауқарынан да, қадір-қасиетінен де ажырай қоймаған. Жырлары – шуақты, қаламы – қуатты апамның.
Екінші бөлімдегі естеліктері де – сондай әсерлі. Ұлтымыздың біртуар азаматтарының өнегелі өмірін, ерен еңбегін өскелең ұрпаққа үлгі етуді мақсат тұтқан. Сол арқылы кешегіні бүгінге жеткізіп, бүгінгіні ертеңге аманаттайды.
«…Бұл – менің соңғы еңбектерім. Енді кітап жазуға уақытым болмас», – депті маған жазып берген кітабындағы қолтаңбасында.
Олай демеңіз, апа!
Базарыңыз тарқаған жоқ, жазарыңыз сарқылған жоқ.
Ерсін МҰСАБЕК